دامپزشکی در کانادا

اهمیت رشته دامپزشکی در کانادا علم دامپزشکی در قرن هجدهم به یک رشته ی تخصصی بدل شد. از آن زمان، این رشته مسیر حرکت به حوزه ی علمی پیشرفته و پیچیده ای را طی کرده است. شبیه رشته های پزشکی که به سلامت انسان می پردازند، تحصیل در رشته ی دامپزشکی که بر سلامت حیوانات تمرکز می‌کند هم بسیار رقابتی است؛ چرا که تحصیل در آن موقعیت اجتماعی بسیار مناسبی را به ارمغان می آورد، شغل فارغ التحصیلان را تضمین می کند، حقوق بسیار بالایی را با خود می آورد و همچنین این رضایت درونی را در شخص دامپزشک ایجاد می کند که به بهبود سلامت و کیفیت زندگی حیوانات کمک کرده است. اگر که در رشته ی دامپزشکی مشغول به تحصیل شوید، بسیاری از موضوعاتی را که در پزشکی خوانده می شود، با تمرکز بر حیوانات به جای انسان ها مطالعه خواهید کرد. درس های رشته ی دامپزشکی شامل آناتومی، مطالعه ی رفتار حیوانات، زیست شناسی سلولی، تغذیه، ژنتیک، داروسازی، مریضی های مسری، پاتولوژی و سلامت عمومی می شود. همچنین ممکن است این فرصت را پیدا کنید تا درس هایی نظیر مهارت های ارتباطی، حقوق و اخلاق و مدیریت کسب و کار را بگذارنید که هر چند به طور مستقیم با علم دامپزشکی در ارتباط نیستند، اما از شما دامپزشک بهتری می سازند. تقاضای بالایی برای دامپزشکان در سراسر کانادا وجود دارد. بر اساس تحقیقی که انجمن دامپزشکی کانادا در سال گذشته انجام داده است، در حدود 97 درصد کسانی که از دانشگاه های کانادا در رشته ی دامپزشکی فارغ التحصیل شده اند شغلی مرتبط با رشته ی خود پیدا کرده اند و به دامپزشکی پرداخته اند. بیشتر این فرصت های شغلی، شغل هایی است که در مناطق روستایی برای دامپزشکان وجود دارد و یا شغل هایی دولتی است. از طرف دیگر، بر اساس لیستی که اداره ی مشاغل کانادا منتشر کرده است، دامپزشکی از مشاغلی است که نیاز به آن در کشور کانادا بسیار بالاست و برای همین، مشاغل مربوط به این رشته تحت کد 3114 دسته بندی شده اند. چنین است که اگر دامپزشک هستید و قصدتان مهاجرت به کانادا است، یا دانشجویی هستید که می خواهید در این رشته به تحصیل بپردازید و بعد از فارغ التحصیلی در کانادا ساکن شوید، می توانید با بهره مند بودن از توانایی ها و مهارت های لازم، ویزای اقامت دائم را برای خودتان تضمین کنید. این ویزا به خاطر برنامه ی مهاجرت کارگران ماهر که دولت فدرال آن را دنبال می کند صادر می شود و می تواند زندگی شما را در کانادا تضمین کند.
اقامت یونان

دامپزشکی در کانادا

شرایط تحصیل در رشته دامپزشکی در کانادا

برای آن که بتوانید در رشته ی دامپزشکی در یکی از دانشگاه های کانادا مشغول به تحصیل شوید، لازم است که سابقه ی آکادمیک مناسبی را در درس هایی نظیر شیمی و زیست شناسی داشته باشید. هر چند که داشتن نمره ی مناسبی در فیزیک و ریاضیات اجباری نیست، اما ممکن است که به شما در فرآیند اخذ پذیرش یاری برساند. برای تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته ی دامپزشکی لازم است که تحصیل در مقاطع پیشین را با نمره های مناسبی به پایان رسانده باشید، از رزومه ی قابل قبولی برخوردار باشید (که می تواند شامل سوابق پژوهشی شما، کنفرانس هایی که در آن شرکت کرده اید، پروژه ها و کارآموزی هایی باشد که با موفقیت در آن ها حضور پیدا کرده اید) و از اساتید مقاطع پیشین خود بخواهید برای شما توصیه نامه بنویسند.

دانشگاه های کانادا خصوصی هستند و برای همین، به منظور تحصیل در آن ها باید شهریه پرداخت کنید. اما خیالتان راحت! با بهره مند بودن از سابقه ی آکادمیک مناسب می توانید از اسکالرشیپ ها و بورسیه هایی بهره مند شوید که دانشگاه های کانادا ارائه می کنند.
 

مدارک لازم برای اخذ پذیرش رشته دامپزشکی در کانادا

شبیه دیگر رشته هایی که مرتبط با علم پزشکی است، برای آن که بتوانید در رشته ی دامپزشکی در کانادا مشغول به تحصیل شوید، در ابتدا می بایست دو سال را در رشته ی دیگری به تحصیل بپردازید و پس از اتمام این دوره، برای دکتری دامپزشکی اپلای کنید. در کنار این مسئله، می بایست رزومه ی تحصیلی خودتان را که شامل سوابق پژوهشی، علمی و کاری شما می شود و توصیه نامه هایی را که از اساتید اخذ کرده اید در سایت دانشگاه مورد نظر خود اپلای کنید. 
 

شهریه و مدت زمان دوره های آموزشی دامپزشکی در کانادا

همانطور که گفته شد، برای تحصیل در رشته ی دامپزشکی در کانادا لازم است که در ابتدا دوره ای دو ساله را در دانشگاه در یکی از رشته ها بگذرانید و سپس برای تحصیل در رشته ی دامپزشکی اقدام کنید. دوره ی دکتری دامپزشکی نیز معمولا چهار سال طول می کشد. بنابراین، می توان گفت که تحصیل در رشته ی دامپزشکی در کانادا دستکم شش سال طول خواهد کشید و در انتهای این دوره، شما مدرک DVM که مخفف دکتری علوم دامپزشکی است دریافت خواهید کرد.

برخلاف بسیاری دیگر از کشورها، هزینه تحصیل در کانادا به نسبت معقول است. تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی دامپزشکی، به طور متوسط در سال 10.099 دلار کانادا خرج بر می دارد. همچنین اگر بخواهید در دوره ی دو ساله ای که باید قبل از تحصیل در دکتری دامپزشکی بگذارنید به تحصیل در دروسی مرتبط با دامپزشکی بپردازید، می بایست سالانه 63.323 دلار پرداخت کنید. البته خیالتان راحت باشد! با برخورداری از سابقه ی تحصیلی مناسب می توانید از اسکالرشیپ ها، بورسیه ها و گرنت هایی بهره مند شوید که دانشگاه های کانادا ارائه می کنند تا دانشجویان مستعد به خاطر مسائل مالی از تحصیل در دانشگاه های کانادا بازنمانند.
 

بورسیه تحصیلی رشته دامپزشکی در کانادا

همان طور که در بخش های قبلی گفته شد، دانشگاه های کانادا متناسب با میزان شایستگی متقاضی، بورسیه ها، اسکالرشیپ ها، گرنت ها و کمک هزینه هایی را ارائه می کنند که به دانشجو کمک می کند تا بدون مشغله ی مسائل مالی بتواند در رشته ای که علاقمند است به تحصیل بپردازد. برای آن که بتوانید این کمک هزینه ها را به خود اختصاص بدهید، می بایست رزومه ی تحصیلی خودتان را (که مواردی مثل مقاله ها، سابقه ی تدریس، سابقه ی تحقیق و پژوهش همراه با اساتید، کنفرانس هایی که در آن ها شرکت کرده اید و کارآموزی هایی که از سر گذارنده اید در آن می گنجند) را به همراه کارنامه ی تحصیلیتان و توصیه نامه هایی که از اساتید دریافت کرده اید در سایت دانشگاه آپلود کنید.

در نظر داشته باشید که برخی از دانشگاه ها برخی از سهمیه های کمک هزینه ها را به دانشجویانی اختصاص می دهند که از منطقه ی خاصی اپلای می کنند و یا در زمینه های هنری و ورزشی افتخاری کسب کرده اند. اپلای کردن برای هر کدام از این کمک هزینه ها مهلت معینی دارد که می بایست از طریق وبسایت دانشگاه موردنظرتان از آن مطلع شوید و در زمان معین به اپلای بپردازید.
 

آینده شغلی رشته دامپزشکی در کانادا

بیشتر فارغ التحصیلان رشته ی دامپزشکی در کلینیک های خصوصی و بیمارستان ها مشغول به کار می شوند. دیگر دامپزشکان به مناطق روستایی سفر می کنند تا به کشاورزان کمک کنند که از دام هایشان محافظت کنند. در واقع، دامپزشکانی که به درمان اسب ها و حیواناتی می پردازند که به منظور استفاده از گوشتشان پرورش پیدا می کنند، ممکن است میان مطبشان و مزارع در سفر باشند. دیگر محیط های کاری ای که دامپزشکان می توانند در آن ها به امرار معاش بپردازند، باغ وحش هاست. در کنار این مشاغل، فارغ التحصیلان رشته ی دامپزشکی می توانند به تحصیل این رشته در دانشگاه ها بپردازند و یا در موسسات پژوهشی و آزمایشگاه ها به کار تحقیق و پژوهش مشغول شوند.

 

دانشگاه های دارای رشته دامپزشکی در کانادا

برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های کانادا مهم است که بدانند کیفیت دروسی که در دانشگاه ها ارائه می شود به چه صورت است و خدماتی که این دانشگاه ها ارائه می دهند در چه سطحی قرار دارد. برای همین موسسات فراوانی به وجود آمده اند که بر اساس این دو معیار دانشگاه ها را رتبه بندی می کنند و اطلاعات لازم را در این زمینه برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه فراهم می آورند. معیار QS یکی از این معیارها است که سالانه در گزارشی به رتبه بندی دانشگاه ها می پردازد و به نحوی، معتبرترین معیار برای رتبه بندی دانشگاه ها به شمار می آید. بر اساس این معیار، سه دانشگاه در کانادا رشته ی دامپزشکی را ارائه می دهند که به ترتیب کیفیت عبارتند از:
 

دانشگاه تورنتو
دانشگاه واترلو
دانشگاه بریتیش کلمبیا
دانشگاه مک گیل
دانشگاه مونترال
دانشگاه آلبرتا
دانشگاه سایمون فریزر
دانشگاه کویینز
دانشگاه مک مستر
دانشگاه کلگری
 

گرایش های رشته دامپزشکی در کانادا

همه ی شاخه های دانش بشری در مسیری تکاملی قرار گرفته اند و روز به روز کامل تر و پیچیده تر شده اند. رشته ی دامپزشکی هم از این مسئله مستثنی نیست، برای همین گرایش های بسیار فراوانی در طی زمان در این رشته به وجود آمده است. تنوع گرایش ها از دو جهت کار را برای دانشجو راحت تر می کند: 1- باعث می شود که بتواند با دست باز تری شاخه و گرایشی را که علاقمند است در آن صاحب تخصص شود انتخاب کند و 2- بعد از انتخاب، این مجال را برای او فراهم می آورد که در این گرایش متمرکز شود و در طی دوران تحصیل خود، اطلاعات فراوان و متمرکزی را حول این گرایش بدست آورد. در این جا برخی از مهم ترین گرایش های رشته ی دامپزشکی را گردآوری کرده ایم. اما می بایست در نظر داشته باشید که گرایش های رشته ی دامپزشکی به این موارد محدود نمی شوند و بسته به مقطع تحصیلی و دانشگاهی که در آن به تحصیل بپردازید، ممکن است با گرایش های بیشتری روبرو شوید.

  • بیهوشی حیوانات
  • رفتار
  • دندان پزشکی حیوانات
  • درمان در شرایط بحرانی
  • پزشکی داخلی حیوانات: متخصص قلب، مغز و غده شناسی
  • میکروبیولوژی
  • تغذیه
  • پاتولوژی
  • داروسازی برای حیوانات
  • رادیولوژی
  • جراحی
  • درمان حیوانات باغ وحش
     

بهترین استان های کانادا برای کار بعد از فراغت از رشته دامپزشکی

در نگاه نخست، بریتیش کلمبیا برای فارغ التحصیلان رشته ی دامپزشکی استان جذابی به نظر می رسد. دلایل موجهی نیز برای این مسئله وجود دارد. چرا که به طور متوسط میزان حقوق در این استان از سایر استان ها بالاتر است و ساعت های کاری نیز در این استان به نسبت دیگر استان ها کمتر است. اما اگر که عاملی مانند هزینه‌های زندگی را نیز در محاسبات دخیل کنیم، به این نتیجه می رسیم که استان کبک بهترین استان برای زندگی بعد از فارغ التحصیلی از رشته دامپزشکی است. در کنار هزینه‌های پایین تر زندگی، میزان حقوق یک دامپزشک تازه کار نیز از دیگر استان ها بیشتر است و اگر بریتیش کلمبیا را کنار بگذاریم، ساعات کاری نیز در مقایسه با دیگر استان ها کمتر است.
 

کد مشاغل رشته دامپزشکی در کانادا
اداره ی مشاغل کانادا شغل‌های مرتبط با دامپزشکی را در کد 3114 طبقه بندی کرده است. بر اساس طبقه ‌بندی ملی مشاغل کانادا، دامپزشکان می توانند چنین مشاغلی را بر عهده بگیرند: پاتولوژیست حیوانات، دامپزشک مزرعه، متخصص غذای حیوانات، دامپزشک ماکیان، متخصص حیوانات ریزجثه، آناتومیست حیوانات، دندان پزشک حیوانات، میکروبیولوژیست حیوانات، جراح حیوانات، دامپزشک مزرعه و انگل شناس.

مسیر شغلی رشته دامپزشکی در کانادا

برای آن که بتوانید به عنوان یک دامپزشک در کانادا مشغول به تحصیل شوید، اولین کاری که باید بکنید این است که از شعبه ی کالج کانادایی دامپزشکان در استان مدنظر خود مجوز فعالیت کسب کنید. اگر که در کشور خود به کار دامپزشکی پرداخته اید، می بایست از اداره ی NEB کانادا مجوز دریافت کنید که این مسئله با شرکت در آزمون های این موسسه ممکن خواهد شد. بعد از انجام این کار، می توانید در بیمارستان ها و کلینیک ها مشغول به کار شوید و یا مطلب شخصی خود را تاسیس کنید.
 

وظایف شغلی رشته دامپزشکی در کانادا

دامپزشکان یک یا تعدادی از وظایف زیر را بر عهده می گیرند:

  • معاینه ی حیوانات و تشخیص بیماری ها و مشکلات آن ها
  • درمان حیوانات مجروح و یا مریض
  • واکسن زدن به حیوانات به منظور جلوگیری از مریض شدن آن ها
  • ارائه ی خدمات دندان پزشکی به حیوانات
  • ارائه ی توصیه به صاحبان حیوانات برای حفاظت از آنان

زمینه های کاری دامپزشکی در کانادا

پس از آن که مجوز‌های مربوطه را که در بخش های پیشین گفته شد دریافت کردید، می توانید در یکی از محیط های زیر به عنوان دامپزشک مشغول به کار شوید:

  • کلینیک های خصوصی و بیمارستان ها
  • مطب شخصی
  • مزارع و محیط های روستایی
  • باغ وحش ها
  • تدریس در رشته ی دامپزشکی
  • تحقیق و پژوهش در موسسات پژوهشی و آزمایشگاه ها

حداکثر و حداقل حقوق دامپزشکان در کانادا

به طور متوسط، دامپزشکان در کانادا در سال 87.500 دلار کانادا به جیب می زنند. این میزان از حقوق به معنای 44.87 دلار در ساعت است. افرادی که به تازگی وارد این رشته شده اند و تجربه ی چندانی ندارند، در سال 25.838 دلار کانادا حقوق می گیرند. پس از آن که سابقه ی کافی کاری را پیدا کردید و در شغل خود به شهرت و تخصص رسیدید، می توانید انتظار داشته باشید که در سال 124.445 دلار کانادا حقوق کسب کنید.
 

مهارت های مورد نیاز برای کار دامپزشک در کانادا

برای آن که بتوانید در شغل خود به عنوان یک دامپزشک در کانادا موفق باشید و حقوق خوبی در بیاورید لازم است که چنین مهارت هایی را داشته باشید:

  • عطوفت در رفتار با حیوانات
  • مهارت تصمیم گیری
  • مهارت های برقراری ارتباط شفاهی و کتبی
  • مهارت های مدیریت
  • مهارت های حل مسئله
     

تحصیل دامپزشکی در کانادا چند سال طول می‌کشد؟ 

به طور کلی، از زمانی که شما در دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شوید 8-10 سال طول می‌کشد تا دامپزشک شوید. پس از اتمام برنامه چهار ساله لیسانس اولیه، چهار سال اضافی آموزشگاه دامپزشکی طول می‌کشد تا دکترای دامپزشکی (DVM) شوید و مجوز فعالیت در ایالت خود را بدست آورید.

در کانادا کجا می‌توانم در رشته دامپزشکی تحصیل کنم؟ 

دانشکده‌های دامپزشکی:
کالج دامپزشکی آتلانتیک (AVC) دانشگاه جزیره پرنس (University of Prince Edward Island.)
دانشکده دامپزشکی (FMV) دانشگاه مونترال (Université de Montréal)
کالج دامپزشکی انتاریو (OVC) دانشگاه گلف (University of Guelph)
کالج وسترن دامپزشکی (WCVM)
دانشگاه کلگری (University of Calgary) – دانشکده دامپزشکی (UCVM)

هزینه اخذ مدرک دامپزشکی در کانادا چقدر است؟ 

اکنون یک مدرک دامپزشکی شش ساله 57568 دلار هزینه دارد و با هزینه‌های فارغ‌التحصیلی که 22 سال طول می‌کشد بدهی آن 100000دلار است.

آیا تحصیل رشته دامپزشکی در کانادا سخت است؟ 

دانشکده‌های دامپزشکی کانادا منطقه‌ای هستند، بنابراین متقاضیان بر اساس محل اقامت خود، به یکی از 5 دانشکده مراجعه می‌کنند. ورود به دانشکده دامپزشکی از نظر آماری دشوارتر از سایر مشاغل بهداشتی مانند دانشکده پزشکی است زیرا موقعیت‌های بسیار کمی وجود دارد.

آیا دامپزشکان در کانادا تقاضای زیادی دارند؟ 

برای دامپزشکان، طی دوره 2019-2028 ، فرصت‌های شغلی جدید (ناشی از تقاضای گسترش و تقاضای جایگزینی) پیش‌بینی شده است که در مجموع 3،600 نفر است، در حالی که انتظار می‌رود 3900 متقاضی کار جدید (ناشی از ترک تحصیل، مهاجرت و تحرک) برای پر کردن آن‌ها در دسترس باشد.

برای دامپزشک شدن در کانادا به چه نوع آموزش نیاز دارید؟ 

برای دامپزشکی شدن معمولاً باید مدرک معتبر علوم دامپزشکی را در دانشگاه تکمیل کنید. متناوباً ، می‌توانید یک درجه مرتبط مانند علوم، علوم دامی یا علوم زیست دامپزشکی و سپس یک دکتر دامپزشکی را به پایان برسانید.

آیا تحصیل در دانشکده دامپزشکی در کانادا سخت است؟ 

دامپزشکی انتخابی حرفه‌ای و بسیار محبوب در صنعت حیوانات است، حتی اگر این کار به آموزشی چالش‌برانگیز و طلبکارانه نیاز داشته باشد ممکن است پذیرش در دانشکده دامپزشکی دشوار باشد، اما ارزش تلاش آن را در دراز مدت را دارد.

برای دامپزشک شدن در کانادا به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟ 

دامپزشکان همچنین باید دارای ویژگی‌های خاص زیر باشند:
رحم و شفقت – دلسوزی. دامپزشکان هنگام کار با حیوانات و صاحبان آنها باید دلسوز باشند.
مهارت‌های تصمیم گیری.
مهارت‌های بین فردی
مهارت‌های مدیریتی.
مهارت دستی.
مهارت حل مسئله.

چگونه می‌توانم حرفه دامپزشکی را در کانادا شروع کنم؟ 

چگونه در 8 مرحله دامپزشک شویم:
در دوره دانشگاهی پیش نیازهای دوره را خوب یاد بگیرید.
تا آنجا که ممکن است تجربه کسب کنید
برای اپلای دامپزشکی اقدام کنید.
DVM(دکترا دامپزشکی) خود را تهیه کنید.
برای اخذ مدرک NAVLE درس بخوانید و بگذرانید.
هرگونه نیاز اضافی را کامل کنید.
در صورت تمایل به ادامه آموزش بپردازید.
دامپزشکی خود را آغاز کنید.

کدام شاخه‌های دامپزشکی در کانادا بیشترین درآمد را دارند؟ 

تخصص‌هایی که بالاترین درآمد متوسط ​​را دارند چشم پزشکی (199000 دلار) ، داروی حیوانات آزمایشگاهی (169000 دلار) ، پاتولوژی (157000 دلار)، جراحی (133000 دلار)، داخلی (127000 دلار)، رادیولوژی (121000 دلار) و گرایش‌شناسی (121000 دلار)  هستند.
 

سازمان مهاجرتی الهام کیا

 

  •  

 

 

 

whatsapp
09015940289

برای پیش مشاوره رایگان و راهنمایی بیشتر، با کارشناسان کیا در ارتباط باشید

درخواست مشاوره

رزرو وقت مشاوره

ما به شما کمک میکنیم با توجه به شرایطتان بهترین گزینه را برای مهاجرت انتخاب کنید.با ما در ارتباط باشید.

required
سریع‌ترین راه ارتباطی با سازمان مهاجرتی الهام کیا
0901-5940289