مهندسی برق در کانادا

معرفی رشته مهندسی برق در کانادا مهندسی برق یکی از شاخه‌ های نوین مهندسی است که قدمت آن به اواخر قرن نوزدهم برمی‌گردد. مهندسی برق به آن شاخه از مهندسی گفته می ‌شود که سر و کارش با تکنولوژی‌ های مرتبط با الکتریسیته است. مهندسان برق روی دسته ‌های متنوعی از تجهیزات، وسایل و سیستم‌ ها کار می‌کنند؛ از میکروچیپ‌ ها گرفته تا ژنراتور های عظیم در نیروگاه ‌های تولید انرژی. مهندسان برق تجهیزات برقی نظیر موتور های الکتریکی، رادار ها و دیگر دستگاه ‌های موقعیت‌ یابی، سیستم‌ های ارتباطی و تولید انرژی را طراحی می ‌کنند، توسعه می ‌دهند و به آزمایش می ‌گذارند. در دنیای واقعی و در عمل، همه‌ ی دستگاه‌ هایی که در زندگی روزمره به آن ‌ها برمی‌خوریم، یا برق تولید می ‌کنند و یا از برق و تجهیزات برقی برای انجام وظایف خود بهره می‌ گیرند. به همین خاطر، یک مهندس برق در تمامی جنبه ‌های زندگی حضور دارد و نقش حیاتی ‌ای را بر عهده دارد.
اقامت یونان

مهندسی برق در کانادا

اهمیت رشته مهندسی برق در کانادا
 

اگر قصد مهاجرت به کانادا به عنوان یک مهندس برق دارید، بخت به شما رو کرده است! بازار کاری کشور کانادا به شدت محتاج مهندسان برق است و برای همین، آن ‌ها می‌ توانند با داشتن و یا حتی نداشتن پیشنهاد شغلی، اقدام به دریافت اقامت دائم در این کشور کنند. از آن‌جا که در بیشتر شهرهای بزرگ کانادا تقاضا برای مهندسان برق بالاست (البته به جز مناطق محدودی چون ایالت کبک)، حقوق پایه برای این افراد از 70000 دلار کانادا در ماه شروع می‌شود و به تدریج افزایش می‌ یابد و برای متخصصانی که سابقه‌ ی کاری لازم را داشته باشند، به 125000 تا 130000 دلار افزایش می‌یابد. مهندسان برق در کانادا، بیشترین حقوق را در مناطقی چون کلگری، تورنتو، ونکوور و ادمونتون می ‌گیرند.

در مجموع، برای متقاضیان دریافت اقامت دائم در کانادا، می ‌بایست این نکته حائز توجه باشد که مهندسان برقی که برای ویزای مهاجرتی کانادا اقدام کرده‌اند، در میان ده شغلی قرار دارند که بیشترین میزان پذیرش درخواست مهاجرت را از آن خود کرده‌اند. برای همین راه ‌های زیادی برای مهاجرت به کانادا به عنوان یک مهندس برق وجود دارد.
 

شرایط تحصیل در رشته‌ مهندسی برق در کانادا

به طور عمومی برای تحصیل در کانادا (و از جمله تحصیل در رشته ‌ی مهندسی برق در کانادا) شرایط کلی ‌ای وجود دارد که متناسب با رشته‌ ی مورد نظر و دانشگاهی که درخواست تحصیل برای آن فرستاده می‌شود ممکن است قدری متفاوت باشد. متقاضیان برای تحصیل در مقطع لیسانس و مقاطع بالاتر، می‌بایست با نمره‌ های قابل‌ قبول، مقطع قبلی را در کانادا و یا در موسسه‌ی معادلی در کشوری دیگر به پایان رسانده باشند. از طرف دیگر، از آن‌ جا که بیشتر دانشگاه ‌های این کشور دوره ‌های تحصیلی خود را به انگلیسی ارائه می‌دهند (و در موارد محدودی به فرانسوی)، متقاضی می ‌بایست مدرکی داشته باشد که تسلط او را به انگلیسی یا فرانسوی نشان بدهد. برای زبان انگلیسی این کار از طریق شرکت در آزمون‌ هایی مثل آزمون تافل برای کانادا یا آیلتس انجام می ‌شود. البته معمولا دانشگاه‌های فرانسوی‌ زبان کانادا از متقاضیان تحصیل در این دانشگاه‌ها می ‌خواهند تا در آزمون زبانی که خودشان برگزار می‌کنند شرکت کنند.

به غیر از این شرایط عمومی که عموما برای تحصیل در رشته‌ ی لیسانس صادق است، کسانی که می‌ خواهند در مقطع تحصیلات تکمیلی (یعنی کارشناسی ارشد و دکتری) در دانشگاه های کانادا تحصیل کنند، می ‌بایست سوابق کار های پژوهشی خود را (مثل مقالات، شرکت در کنفرانس ‌ها و دوره‌ های اینترنشیپ) را به همراه توصیه ‌نامه ‌هایی که از اساتید خود دریافت کرده‌ اند، برای دانشگاه مقصد ارسال کنند. این شرایط از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است و برای اطلاع دقیق از آن ‌ها، می‌ بایست به وبسایت دانشگاه مدنظر خود مراجعه کنید.

همچنین بعضی از دانشگاه ‌ها ارسال مدارک از طریق پست را الزامی می‌ دانند و از دانشجو می‌ خواهند تا نسخه‌ ی فیزیکی مدارک خود را (مثل کارنامه، مدارک هویتی و اسناد مشابه) ترجمه کنند، به تایید نهاد های قضایی موجود در کشور خود برسانند و سپس آن‌ها را به دانشگاه ارسال کنند.

شهریه و مدت زمان دوره ‌های آموزشی رشته مهندسی برق در کانادا

مدت زمان تحصیل در رشته ای در کانادا در مقطع لیسانس بین سه تا چهار سال در نوسان است و به دانشگاهی که در آن تحصیل خواهید کرد بستگی خواهد داشت. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا و همینطور دکتری، بنا به نوع مدرکی که در حال گرفتن آن باشید، بین یک تا سه سال طول خواهد کشید. سال تحصیلی در کانادا معمولا از سپتامبر آغاز می شود و تا آوریل یا می ادامه خواهد داشت و از دو ترم تشکیل می شود. بیشتر دانشگاه ها ترم سومی را هم در تابستان ارائه می دهند. برای دانشجویان ممکن است که در نقاط مختلفی از سال تحصیل خود را در دانشگاه آغاز کنند اما در بیشتر موارد آغاز ترم تحصیلی در سپتامبر و یا ژانویه خواهد بود.

تعیین میزان شهریه ی دانشگاه های کانادا بر عهده ی خود این موسسات است و به چند عامل بستگی دارد: این که در چه رشته ای و چه مقطعی علاقمند به تحصیل هستید، این که آیا کانادایی هستید و یا از کشوری دیگر اقدام به تحصیل در کانادا کرده اید و این که متقاضی تحصیل در دوره ی تحصیلات تکمیلی هستید و یا لیسانس. بر طبق آخرین گزارشی که اداره ی آمار در کانادا تهیه کرده است، میزان این شهریه از 7000 دلار تا 20000 دلار در نوسان است. اما بد به دلتان راه ندهید! اگر که سابقه ی تحصیلی مناسبی در مقاطع پیشین دارید، بورسیه ها و کمک هزینه های زیادی در کانادا وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا بدون نگرانی از مسائل مالی، در رشته ی مهندسی برق، در هر کدام از دانشگاه های کانادا به تحصیل بپردازید.

بورسیه تحصیلی رشته مهندسی برق در کانادا

همان طور که در بخش قبل گفته شد، دانشگاه های کانادا کمک هزینه های فراوانی را ارائه می کنند تا مسائل مالی مانع از آن نشود که دانشجوی مستعدی از تحصیل در کانادا باز بماند. برای اطلاع از هر کدام از این کمک هزینه ها، می بایست به سایت موسسه ی آموزشی موردنظر خود مراجعه کنید و شرایط دریافت این کمک هزینه ها را از نظر بگذرانید. دریافت بورسیه تحصیلی کانادا عموما بر اساس سابقه ی تحصیلی در مقطع پیشین انجام می شود (ملاک هایی مثل معدل، مقالاتی که در ژورنال ها و کنفرانس ها ارائه شده است و توصیه نامه های اساتید) و گاهی برای دانشجویانی که از یک منطقه ی خاص (نظیر خاورمیانه) می آیند امتیاز های خاص و یا بورسیه ی جداگانه ای در نظر گرفته می شود. اپلای برای هر کدام از این کمک هزینه ها زمان مشخصی را دارد که نباید از یاد ببرید و با مراجعه به سایت دانشگاه ها از آن اطلاع پیدا خواهید کرد.

 

دانشگاه ها دارای رشته برق در کانادا

دست شما برای تحصیل در رشته ی مهندسی برق در کانادا بسیار باز است! چرا که بیش از هجده دانشگاه در این کشور وجود دارد که این رشته را ارائه می دهد. اما بنا بر معیار QS (که هر ساله دانشگاه ها را بر اساس کیفیت آن ها دسته بندی می کند)، بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در رشته ی مهندسی برق در سال 2020 عبارتند از:

دانشگاه تورنتو
دانشگاه بریتیش کلمبیا
دانشگاه مک گیل
دانشگاه واترلو
دانشگاه آلبرتا
دانشگاه مک مستر
دانشگاه مونترال
دانشگاه کوییز
دانشگاه سایمون فریزر
دانشگاه کلگری

کد مشاغل رشته مهندسی برق در کانادا

مهندسان برق تحت دسته‌ ی 2133 کد مشاغل در کانادا قرار می گیرند و می توانند در این مشاغل مشغول به کار شوند:

طراحی آنتن، مهندس صدا، مهندس متخصص مخابرات، مهندس برق قدرت، مهندس پخش تلوزیونی و رادیویی، مهندس طراحی مدار مهندس سیستم های کنترلی، مهندس طراحی و توسعه، مهندس طراحی سیستم های انتقال انرژی، مهندس شبکه های برق، مهندس رادار، مهندس نور پردازی در مسیر های ریلی، مهندس آنتن های ماهواره ای، مهندس سیستم های الکترونیکی هواپیما ها، مهندس سیستم های تلوزیونی و مهندس توزیع برق در شبکه های زیرزمینی.

 

مسیر شغلی رشته مهندسی برق در کانادا

بدیهی است که مهاجرت به کانادا از طریق مهندسی برق دستکم به مدرک لیسانس در مهندسی برق یا رشته ای معادل با آن نیاز دارد. گاهی ممکن است که دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا در این رشته نیز لازم باشد و یا امتیاز به حساب بیاید. پس از آن، برای مشغول به کار شدن در زمینه ای مرتبط با مهندسی برق، لازم است که از طریق شعبه ی محلی یا استانی انجمن مهندسان حرفه ای، مجوز فعالیت دریافت کنید. این موسسه مدارک شما را بررسی می کند و در صورتی که این مدارک از صحت و اعتبار لازم برخوردار باشد، صلاحیت فعالیت در رشته ی مهندسی برق را به شما اعطا خواهد کرد. مهندسان به محض فارغ التحصیلی در رشته ی مربوطه می توانند برای اخذ این مجوز اقدام کنند و پس از گذراندن سه یا چهار سال کار زیر نظر یک متخصص تعیین شده و گذراندن آزمون، پروانه ی فعالیت مستقل خود را دریافت کنند. این پروانه به شما کمک می کند تا فعالیت مستقل خود را آغاز کنید و پیشرفت های شغلی و حرفه ای را تجربه کنید.

 

مهندس برق شدن در کانادا چقدر زمان می‌برد؟ 

دانشجویان می‌توانند در بسیاری از دانشگاه‌های ارائه دهنده BSEE (لیسانس علوم مهندسی برق) و BSCpE (لیسانس علوم مهندسی کامپیوتر) که بسیار به هم مرتبط هستند را مطالعه کنند. دوره کارشناسی مهندسی بسته به دانشگاه و دیگر تحصیل‌های تخصصی معمولاً 4 یا 5 سال طول می‌کشد.

کدام دانشگاه‌ها برای مهندسی برق در کانادا بهترین هستند؟ 

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای مهندسی برق و الکترونیک:
دانشگاه آلبرتا (University of Alberta.)
دانشگاه کارلتون دانشگاه تورنتو (Carleton University)
دانشگاه کنکوردیا (Concordia University)
دانشگاه رایرسون (Ryerson University)
دانشگاه ویکتوریا (University of Victoria)
دانشگاه مانیتوبا (University of Manitoba)
دانشگاه مک گیل (McGill University)

آیا رشته مهندسی برق در کانادا بازار کار مناسبی دارد؟ 

مهندسان برق در سراسر کانادا از بازار کار خوبی برخوردارند. بیشترین تقاضا برای مهندسان برق در مراکز عمده شهر کانادا است، به ویژه مراکزی که ارتباط قوی با صنعت‌های الکترونیک و فناوری دارند.

آیا تحصیل در رشته مهندسی برق در کانادا سخت است؟ 

رشته مهندسی برق یکی از دشوارترین رشته‌های دانشگاهی مهندسی است و مهم‌ترین دلیلی که دانشجویان برای توضیح سخت بودن آن ذکر می کنند: اینکه تفکر انتزاعی زیادی در این زمینه وجود دارد.

سخت‌ترین موضوعات مهندسی برق در کانادا کدامند؟ 

مهندسان برق در درجه اول بر روی فیزیک و ریاضیات برق، الکترونیک و مغناطیس تمرکز دارند. دانشجویان مهندسی برق را سخت‌ترین رشته مهندسی می‌دانند. بیشتر به دلیل تفکر انتزاعی آن است.

مهندسان برق در کانادا به چه مهارت‌هایی نیاز دارند؟ 

ده مهارت ضروری برای مهندس برق:
مهارت حل مسئله به علاوه از نظم و انضباط .
مهارت‌های تفکر انتقادی
دانش مدار اولیه
شوق یادگیری
مهارت‌های ارتباطی
مهارت‌های سازمانی
مهارت‌های عددی
مهارت‌های تفکر خلاق

چگونه مهندس برق خوبی در کانادا بشویم؟ 

4 قانون ساده برای مهندس برق بهتری شدن:
اول راهش بنداز، بعد مرتبش کن. این قانون ممکن است به اندازه کافی ساده به نظر برسد، اما برای مهندس برق همه چیز است یعنی وقتی روی پروژه‌ای کار می‌کنید فقط به محصول نهایی فکر کنید.
اگر اتفاقی بتواند به طور تصادفی رخ دهد، اتفاق می‌افتد.
از ابزار خوب استفاده کنید.
در هنگام تولید حواستان به مواد باشد.

هزینه تحصیل مهندسی برق در کانادا چقدر است؟ 

هزینه تحصیل برای کارشناسی ارشد مهندسی برق در کانادا بسته به دانشگاه‌ها به طور معمول از 10000 دلار تا 34000 دلار در سال است. مراحل پذیرش دانشجویان خارجی در کانادا برای کارشناسی ارشد مهندسی برق معمولاً در 3 ترم پاییز، زمستان و تابستان انجام می‌شود.

بهترین دوره‌های تحصیلی مهندسی برق در کانادا کدامند؟ 

دوره‌های برتر مهندسی برق در کانادا:
تجزیه و تحلیل مدار الکتریکی،: الکترونیک، مهندسی برق.
توزیع اصول مهندسی برق
تسلط بر بهینه‌سازی سیستم انرژی
مهندسی بلندگو: نحوه طراحی کراس اوورهای بلندگو

آیا کانادا کشور خوبی برای مهندسان برق است؟ 

مهندسی برق جز مشاغل پُر متقاضی برای مهاجرت به کاناداست و مسیر اقامت دائم برای افراد دارای مهارت و تجربه‌ای غنی  هموار است.

سازمان مهاجرتی الهام کیا
کانادا ویزاکانادا اقامت کانادا تحصیل کانادا سرمایه گذاری کانادا استارت اپ کانادا استارت آپ ویزا مهاجرت کانادا تحصیلی دانش اموزی کانادا تحصیلی دانشگاه پذیرش کالج پذیرش دانشگاه کانادا اپلای کارشناسی اپلای کارشناسی ارشد اپلای مستر اپلای مستر دوم اپلای دکتری پست داک پست دکتری فرصت مطالعاتی کانادا مهاجرت ثبت شرکت کانادا ویزای کار جاب آفر کانادا پیشنهاد کار اکسپرس اینتری اکسپرس انتری اسکیل ورکر اسکیل ترید اسکیل ورکر استانی کارآفرینی کانادا 
اسپانسرشیب اسپانسرشیب فرزندان اسپانسرشیب والدین اسپانسرشیب همسر خوداشتغالی کانادا اقامت دائم کانادا پاسپورت برنامه های استانی کانادا دعوتنامه کاری کانادا توریستی کانادا پناهندگی کانادا کانادا IMP ICT INTERA COMPANY TRANSFER IMMIGRATION CANADA TORENTO VANCOUVER EXPRESS ENTERY VISA STUDY STUDENT VISA WORK VISA 
سازمان مهاجرتی الهام کیا

 

whatsapp
09015940289

برای پیش مشاوره رایگان و راهنمایی بیشتر، با کارشناسان کیا در ارتباط باشید

درخواست مشاوره

رزرو وقت مشاوره

ما به شما کمک میکنیم با توجه به شرایطتان بهترین گزینه را برای مهاجرت انتخاب کنید.با ما در ارتباط باشید.

required
سریع‌ترین راه ارتباطی با سازمان مهاجرتی الهام کیا
0901-5940289