تحصیل در رشته حقوق در کانادا

در حالی که در رسانه و فیلم های سینمایی وکلا همواره در حال رسیدگی به پرونده های جنایی و مالی بسیار سنگین نشان داده می شوند، اما آن ها در حوزه های بسیار متنوع تری فعالیت دارند. دانشجویان می توانند در حوزه های مختلفی مانند حقوق محیط زیست، حقوق خانواده، حقوق شرکت ها و موارد دیگر تحصیل کنند. شرایط تحصیل حقوق در کشور کانادا در سال های اخیر برای دانشجویان بین المللی نیز تغییر پیدا کرده است و آن ها می توانند آرزوهای خود را برای ورود به دنیای وکالت محقق کنند. برخی از برترین دانشگاه های حقوق جهان در کشور کانادا واقع شده اند و همچنین دارای یک محیط متنوع از نظر فرهنگی و نژادی است و دانشجویان می توانند به راحتی دوره تحصیلی خود را به پایان برسانند. کانادا دارای روش های نوآورانه در تدریس شناخته شده است و این بدان معناست که دانشجویان در این کشور به خوبی به چالش کشیده خواهند شد در حالی که منابع لازم برای رسیدن به موفقیت در دسترس آن ها قرار خواهد گرفت. نکته بسیار با اهمیت دیگر برای تحصیل در رشته حقوق در کانادا آن است که شرایط و پیشرفت اقتصادی این کشور موجب شده است تا بازار کار رشته حقوق رونق بگیرد و هرروزه احساس نیاز به حقوقدانان بیشتر شود، در نتیجه امید بسیار زیادی برای کار پس از تحصیل در این رشته وجود دارد.
اقامت یونان

تحصیل در رشته حقوق در کانادا

واجد شرایط شدن برای ورود به کانادا به عنوان دانشجوی حقوق

برای دانشجویان خارجی، قبل از آن که خواهند برای تحصیل در کانادا فراخوانده شوند، مراحل مختلفی وجود دارد که باید طی شود. اولین مرحله در این مسیر ثبت درخواست برای ویزای تحصیلی کانادا است و همچنین فرد باید مدرک کارشناسی از دانشگاه کشورهایی که نظام حقوقی مشابه نظام حقوقی کانادا دارند و مورد تایید دانشگاه های کانادا هستند.

هزینه تحصیل رشته حقوق در کانادا

یکی از مسائل مهمی که علاقمندان به تحصیل رشته حقوق در کانادا باید به آن توجه بسیار ویژه ای داشته باشند هزینه های تحصیل در این کشور است. هزینه دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته حقوق در کانادا می تواند بین 17000$ تا 21500$ دلار کانادا در سال باشد. مواردی وجود دارد که ممکن است به دانشجویان کمک کند تا واجد شرایط بورسیه تحصیلی شوند یا در موارد نادر کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند. از آنجا که محدودیت هایی برای پذیرش دانشجویان بین المللی در کشور کانادا در رشته حقوق وجود دارد، بسیاری از دانشگاه های کانادا از دانشجویان گواهی تمکن مالی درخواست می کنند.

برای دانشجویان بین المللی، فرصت تحصیل در رشته حقوق در کانادا نه تنها یک آموزش با کیفیت در زمینه حقوق برای آن ها خواهد بود بلکه برای بسیاری از آن ها فرصت شغلی بهتر و گسترده تری را در یک اقتصاد پایدار و در حال رشد فراهم می کند.

مدارس موجود برای تحصیل در کانادا

دانشگاه های بسیار زیادی در کشور کانادا وجود دارند که می توان تحصیل رشته حقوق را در آن ها تجربه کرد. دقت داشته باشید که شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های مختلف در کانادا متفاوت است در نتیجه همه افراد باید اطلاعات کامل در این رابطه داشته باشند. در زیر لیست برخی از دانشگاه های برتر کانادا برای تحصیل در رشته حقوق به شرح زیر هستند.

  • دانشکده حقوق در دانشگاه آلبرتا
  • مدرسه حقوق آلارد در دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشکده حقوق بورا لاسکین در دانشگاه لِیکهد
  • دانشکده حقوق دانشگاه کلگری
  • دانشکده حقوق دانشگاه مانیتوبا
  • دانشکده حقوق دانشگاه مک گیل
  • دانشکده حقوق دانشگاه مک گیل (به زبان فرانسوی)
  • دانشکده حقوق دانشگاه نیوبرانزویک
  • مدرسه حقوق دانشگاه یورک
  • دانشکده حقوق دانشگاه اتاوا
  • دانشکده حقوق دانشگاه اتاوا (به زبان فرانسوی)
  • دانشکده حقوق دانشگاه کوئینز
  • دانشکده حقوق دانشگاه ریرسون
  • کالج حقوق دانشگاه ساسکاچوان
  • دانشکده حقوق دانشگاه تامپسون ریورز
  • دانشکده حقوق دانشگاه تورنتو
  • دانشکده حقوق دانشگاه ویکتوری
  • دانشکده حقوق دانشگاه ویندزور

آموزش حقوق در کشور کانادا

مسئولیت آموزش حقوق در کانادا به عهده انجمن های حقوقی استان های مختلف و همچنین دانشکده های حقوق این کشور است.دانشکده های حقوق وابسته به موسسات آموزش عالی هستند که به دانشجویان خارجی و بومی امکان تحصیل در رشته حقوق را می دهند. انجمن های حقوقی استانی در کانادا وظیفه نظارت بر دانشکده های حقوق را بر عهده دارند تا اطمینان حاصل شود که دروس ارائه شده به دانشجویان در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. انجمن های حقوقی دوره های فراوانی را برای وکلا برگزار می کنند.

بیشتر دانشگاه های حقوق در کانادا رویکردی مشابه در زمینه آموزش وکلا دارند اما در تایید بر موضوعات خاص و رویکردهای تدریس، از جمله تحصیل مستقل، کارآموزی رشته حقوق و مشارکت های دولتی تفاوت هایی دارند. بسیاری از مدارس حقوق در کانادا نیز مدرک حقوق را به طور بین رشته ای، مرکب از رشته حقوق و سایر رشته های دیگررا ارائه می دهند از جمله بیزینس یا سیاست های عمومی.

نظام های  حقوقی در کانادا

در کانادا دو نظام حقوقی حکم فرما است. نظام حقوقی  فرانسه در کبک و کامن لا انگلیسی در سایر استان ها و قلمروهای کانادا حکم فرما هستند. به منظور کار در کبک به عنوان وکیل، باید یک مدرک تحصیلی از دانشگاه کبک یا دانشگاه اتاوا دریافت کرده باشید. اما در صورتی که تمایل به کار در سایر استان های کانادا را دارید، می توانید از سایر مدارسی که از آن ها یاد شده است استفاده کنید. کانادا قوانینی را نیز در نظر گرفته است که بر اساس آن وکلا می توانند در دادگاه های قضایی استان ها و شهرهای مختلف این کشور شرکت داشته باشند و ممنوعیتی در این رابطه وجود نخواهد داشت. اطلاعات دقیق تر در این رابطه را می توان در انجمن های حقوقی استان های مختلف کانادا جستجو کرد.

دانشگاه های حقوق کانادا چگونه به انتخاب دانشجویان می پردازند؟

در چند سال گذشته  بین 5000 تا 7000 متقاضی برای رسیدن به تقریبا 2350 صندلی سال اول آموزش دوره حقوق در کانادا درخواست خود را به ثبت رسانده اند. به همین دلیل است که بسیاری از رزومه های تحصیلی که شایسته شرکت در دوره های آموزش حقوق در کانادا بوده اند از این طریق رد شدند و دلیل آن تنها محدودیت های موجود در دانشگاه های این کشور است. همه مدارس حقوق در کانادا فاکتورهای مختلفی را برای پذیرش دانشجویان در نظر گرفته اند و نمی توان با قاطعیت در رابطه با رد شدن یا پذیرفته شدن یک رزومه صحبت کرد. برای اینکه همه چیز منصفانه باشد، مدارس شاخص های مشخصی را در نظر گرفته اند از جمله LSAT و دستاوردهای تحصیلی که در نهایت می توان به کمک آن پیش بینی کرد که دانشجویان در مدرسه حقوق چه عملکردی را ارائه خواهند کرد.

 

آزمون LSAT برای دانشجویان حقوق در کانادا

آزمون پذیرش مدارس حقوق (LSAT) بخش جدایی ناپذیر از پذیرش دانشکده های حقوق در ایالات متحده آمریکا و کانادا و تعداد فزاینده ای از کشورهای دیگر است. هدف از برگذاری این آزمون، سنجش مهارت های لازم متقاضی برای موفقیت در سال اول حضورش در مدرسه حقوق است. این مهارت ها شامل درک مطلب، استدلال و نوشتن است. بررسی نتایج آزمون به داوطلبان و همچنین هیئت ارزیابی کنند دید روشن تری در رابطه با آمادگی فرد برای ورود به مدرسه حقوق می دهد. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که LSAT پیش بینی بسیار درستی از عملکرد دانشجویان در اولین سال تحصیل در مدرسه حقوق را نشان می دهد و حتی مقیاس بهتری از معدل کارشناسی دانشجویان است و به همین دلیل است که LSAT بخشی از فرایند جامع پذیرش دانشجویان در رشته حقوق است.

آزمون LSAT در دو بخش مجزا برگزار می شود.بخش اول آزمون شامل یک آزمون چند گزینه ای است و سوالاتی مربوط به درک مطب و استدلال تحلیلی و استدلال منطقی در آن جای داده شده است. به دلیل شیوع بیماری کرونا و اهمیت برگزاری این آزمون، در ژوئن سال 2022 نیز آزمون به صورت آنلاین برگزار خواهد شد اما انتظار می رود که روند برگزاری آزمون به حالت پیش از شیوع ویروس کرونا بازگردد.

روند تایید اعتبار سوالات بخش اساسی از تعهد برگزار کنندگان آزمون به برقراری عدالت است چرا که آن ها از این طریق اطمینان حاصل خواهند کرد که سوالات آن ها از استاندارد کافی در طولانی مدت برخوردار بوده است و از هر گونه تعصب به دور هستند. بخش بدون امتیاز آزمون می تواند در هر مرحله یا موقعیتی از آزمون برگزار شود. این بخش به این دلیل طراحی شده است که بین بخش های مختلف برگزاری آزمون یک وقفه کوتاه 10 دقیقه ای ایجاد شود که می تواند در ارزش یابی نهایی ساختار آزمون بسیار اثرگذار باشد.

بخش دوم آزمون کاملا نوشتاری است و از آن به عنوان LSAT Writing یاد می شود. این بخش نیز در حال حاضر به صورت آنلاین اما کاملا مجزا از طریق کامپیوتر شخصی داوطلبان برگزار می شود. داوطلبان می توانند این آزمون را تا 8 روز قبل از آزمون تستی خود به پایان برسانند.

LSAT تنها آزمون معتبر و مورد تایید دانشکده های حقوق در کشور کانادا است و همچنین تنها آزمونی است که می تواند به دانشجویان کمک کند تا متوجه شوند آیا مدرسه حقوق جایگاه مناسبی برای تحصیل آن ها خواهد بود یا خیر. برخی از مدارس حقوق ممکن است آزمون های دیگری را برای پذیرش دانشجویان در نظر بگیرند اما در صورتی که فردی تمایل دارد تا گزینه های خود را به حداکثر برساند باید در این آزمون شرکت کرده و نمره مناسبی را دریافت کند. هزینه شرکت در آزمون نیز 200$ در نظر گرفته شده است.

شرایط پذیرش برای دانشجویان بومی و غیر بومی در کانادا

اکثر دانشگاه های کانادا در رشته حقوق تلاش می کنند تا برنامه ای متفاوت از دیگر دانشگاه های این کشور را به صورت فعال ارائه کنند. در بسیاری از دانشگاه های کانادا می توان برنامه های حمایت از دانشجویان را دید. اطلاعات مربوط به این دست امکانات برای دانشجویان در سایت رسمی هر دانشگاه در مدرسه حقوق قابل رویت است.

افرادی که نژاد بومی دارند نیز می توانند واجد شرکت در دوره آموزش حقوق باشند این افراد معمولا در کانادا کمتر مورد توجه قرار می گیرند. این برنامه به آن ها کمک می کند تا بتوانند در دوره های مقدماتی حقوق در کشور کانادا شرکت کنند.

شرایط پذیرش وکالت در کانادا

برای اینکه در بسیاری از استان های کانادا به عنوان یک وکیل شناخته شوید شرایط یکسانی وجود دارد که عبارتند از:

  • یک متقاضی باید یک مدرک معتبر از مدارس حقوق در کشور کانادا در اختیار داشته باشد و؛
  • یک متقاضی باید یک دوره کارآموزی را به عنوان نیروی کار زیر نظر یک عضو واجد شرایط وکالت در آن استان پشت سر گذاشته باشد.

دوره کارآموزی وکالت (Articling) شامل کار تمام وقت با حقوق کمتر از شرایط عادی به عنوان یک نیروی کار در دفتر وکلات، دادگاه یا دپارتمان قضایی دولتی یا یک شرکت است. طول این دوره کارآموزی وکلا می تواند بین 10 ماه تا یک سال، بسته به استانی که قصد فعالیت در آن را دارید متفاوت باشد. جامعه حقوقی هر جامعه یک دوره پذیرش برای متقاضیان وکالت در نظر می گیرد و یا مجموعه ای از آزمون را برگزار می کند که فرد قبل از پذیرفته شدن به عنوان وکیل باید همه آن ها را با موفقیت در استان مورد نظر خود به پایان برساند.

دوره های آموزشی و آزمون های رسمی شامل طیف گسترده ای از موضوعات می شوند. این دوره یا آزمون ها بیشتر توانایی فرد در عمل را مورد سنجش قرار می دهند و ارزیابی های صورت گرفته در این برنامه بیش تر برای حصول اطمینان از داشتن اعضای جدید اما با دانش، مهارت و نگرش مورد انتظار از یک وکیل مجرب پایه یک در انجام عمل درست و حرفه ای طراحی شده است.

انتاریو به تازگی یک برنامه کارآموزی جدید معرفی کرده است که به عنوان برنامه آمادگی قضایی استانی (LPP) از آن یاد می شود. این دوره شامل یک دوره تمام وقت پیش از دکترای حقوق است که با کار در یک محیط قانونی همراه شده است.

در دانشکده حقوق بورا لاسکین دانشگاه لیکهد که دارای وظایف مشخصی برای آموزش وکلای بومی شمال و روستایی کانادا است، برای این برنامه اعتبار بسیار ویژه ای قائل شده است.

برای پذیرفته شدن به عنوان وکیل در کبک، فارغ التحصیلی از یکی از دانشگاه های با نظام حقوقی نوشته (سیویل لا)به همراه عضویت در یک مدرسه حقوق و یک دوره پایه حقوق که معادل دوره کارآموزی است الزامی تعریف شده است. روند پذیرش وکالت و امتحانات پذیرش وکالت در کانادا همواره کنترل شده و مورد ارزیابی مجدد قرار می گیرد. اگر فردی قصد دارد در یک استان خاص پروانه وکالت خود را دریافت کند باید برای دسترسی بهتر به شرایط آزمون و بسیاری موارد دیگر با جامعه حقوق استان در ارتباط باشد.

وکالت حوزه ای از فعالیت است که همچون رشته های پزشکی به شدت می تواند بر آینده افرادی که در یک جامعه زندگی می کنند تاثیر بگذارد. یک خطا در تحلیل داده ها می تواند موکل را با جرائم سنگینی روبرو کرده و زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. از همین روست که دولت کانادا سخت گیری هایی را برای پذیرش دانشجویان این رشته در نظر گرفته است. دانشجویان برای ورود به رشته حقوق در کانادا باید در یک آزمون ورودی به نام LSAT شرکت کنند و نتیجه نهایی این آزمون نقش بسیار زیادی در پروسه انتخاب دانشگاه آن ها خواهد داشت.

دانشجویان پس از اخذ پذیرش و همچنین فراغت از تحصیل و اخذ مدرک خود از دانشگاه نیز نمی توانند به صورت مستقیم وارد محیط کار شوند بلکه باید در دوره های کارآموزی وکالت در این کشور فعالیت کنند. دوره ای که 10 الی 12 ماه ممکن است به طول بیانجامد. شرکت در آزمون های نهایی وکالت، چنانچه در ایران نیز برگزار می شوند و همچنین دوره های آموزش وکالت در استان های مختلف آخرین مراحل آماده سازی وکلا برای ورود به بازار کار است. 

سازمان مهاجرتی الهام کیا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

whatsapp
09015940289

برای پیش مشاوره رایگان و راهنمایی بیشتر، با کارشناسان کیا در ارتباط باشید

درخواست مشاوره

رزرو وقت مشاوره

ما به شما کمک میکنیم با توجه به شرایطتان بهترین گزینه را برای مهاجرت انتخاب کنید.با ما در ارتباط باشید.

required
سریع‌ترین راه ارتباطی با سازمان مهاجرتی الهام کیا
0901-5940289